Industriavfall blir till dansk design

Foto: GROHE/Mater Design

GROHE tar sin stora satsning för att bekämpa plastföroreningar till nästa nivå. Genom ett fortsatt samarbete med möbeltillverkaren Mater Design ska industriavfall omvandlas till exklusiva stolar och bord.

– Det är utan tvivel att cirkulär produktion är vägen att gå i framtiden. Det är något som vi vill implementera genom att göra vår produktionslinje mer ansvarsfull, säger Christina Holmberg, PR & Communications Manager Nordics på GROHE.

Redan 2018 inledde sanitetsleverantören GROHE sitt initiativ i att delta i kampen mot plastföroreningar genom att ersätta plastförpackningar med mer hållbara alternativ. Nu fortsätter initiativet genom ett nytt strategiskt samarbete med det danska designvarumärket Mater Design som kommer att återanvända industriavfall till att skapa morgondagens designbord och stolar.

bild
Foto: GROHE/Mater Design

Syftet med samarbetet är att gå från den slit- och slängkulturen som tidigare dominerat sanitetsproduktionen. Genom att göra det går produktionen in i en mer medveten era av cirkulär ekonomi och återskapande.

– Vi söker alltid efter partnerskap med företag som delar vår värdering. Samarbetet med Mater Design är ett bra exempel på hur vi kan återanvända resurserna från vår industriella produktionslinje genom att ompröva dem som designmöbler, säger Christina Holmberg.

Hon poängterar att GROHE är långt ifrån färdiga med sin hållbara resa där varje initiativ och samarbete tar företaget närmare sin målsättning.

– Framtiden ligger i partnerskap och genom att samla krafter med olika verksamheter där vi genom att dela kunskaper och resurser kan stötta varandra i det gemensamma målet att få ut så mycket som möjligt av våra naturresurser, avslutar hon.

bild
Foto: GROHE/Mater Design

I somras resulterade samarbetet mellan GROHE och Mater i en ny design i återlanseringen av Børge Mogensens designerstol från 1958. Klassikern, döpt till Børge Mogensen Conscious, är tillverkad av återvunnen plast från bland annat GROHE.

– Vi känner verkligen av att konsumenterna har blivit mer klimatmedvetna i sina shoppingvanor. Det återspeglar sig i deras val av möbler där man inte bara går på design och kvalité längre. Därför är vi glada över att kunna stärka vårt samarbete med ett globalt tyskt varumärke när vi lanserar den nya generationen möbler tillsammans med GROHE, skapade av deras återvinningsbara avfall, säger Ketil Årdal på Mater Design.