Två postflygningar förra veckan kördes med en av de högsta inblandningarna av så kallat SAF i tankarna. SAF står för Sustainable Aviation Fuel, och tillverkas av 100 procent förnybara råvaror. Det har blandats i flygbränsle i ett tiotal år, men än så länge i mycket små koncentrationer.
Flygningarna förra veckan innebar en besparing på 5,25 ton koldioxid på totalt cirka 230 mil. Planet gick mellan Stockholm och Sundsvall och Stockholm och Malmö med en inblandning av SAF på 39 procent. Bränslet levererades direkt från tillverkaren till flygplanet, vilket även det är ovanligt men nödvändigt för att skapa full kontroll över inblandningsgraden i det här pilottestet. En inblandning av max 50 procent syntetiskt biojetbränsle är godkänt enligt den internationella standardiseringsorganisationen ASTM. Svenska skatteregler begränsar inblandningen till max 40 procent.
– PostNords långsiktiga målsättning är att vara fossilfria 2030 och bidra till en hållbar utveckling i linje med Sveriges ambitioner. Det är ett ambitiöst mål, och för att nå det behöver vi ta flera steg på många olika områden, som till exempel investera i nya elfordon, minimera energiförbrukningen i våra lokaler och använda fossilfria drivmedel. Däri ingår också att testa och utvärdera helt nya lösningar, som en hög inblandning av koldioxidsnålt bränsle i ett ordinarie flygplan, säger Naznoush Habashian, hållbarhetschef PostNord Sverige.
PostNord har i uppdrag att dela ut alla inlämnade brev inom två arbetsdagar. Majoriteten av alla brev transporteras på tåg, och för att hinna fram inom utsatt tid flygs den post som ska färdas långt. Med gällande reglering kommer PostNord att behöva anlita flyg även fortsatt, och vidtar många åtgärder för att minska flygets miljöpåverkan.
– Det här är ett unikt försök, och jag är glad att vi kan göra det i samarbete med Zimex, som flyger posten åt oss och Neste, som levererar bränslet. Varje förändring börjar med ett första steg, säger Tomas Granmar, chef flyg och tåg på PostNord Sverige.