TotalEnergies ingår långsiktigt avtal om grön vätgas från RWE:s 300-megawattsprojekt

Ytterligare viktiga steg för att utöka infrastrukturen och öka prestandan kommer att genomföras senast 2026: En RWE-kavernlageranläggning i Gronau-Epe kommer att anslutas. Med möjligheten att lagra vätgas kommer försörjningstryggheten att säkras på ett avgörande sätt. Möjligheten att lagra förnybar energi i form av grönt H₂ är därmed en av de största fördelarna med vätgasekonomin. Ilustration: RWE

Det franska oljebolaget TotalEnergies har tecknat ett avtal om att köpa 30 000 ton grön vätgas per år från det tyska energibolaget RWE:s 300-megawattsprojekt GET H2 Nukleus. TotalEnergies köper därmed vätgas för raffinering i 15 år.

Medan produktionen i GET H2 Nukleus planeras att starta 2027, kommer avtalet med TotalEnergies att gälla i 15 år, från början av 2030 till slutet av 2044.

En viktig kund för RWE:s satsning

– Sex månader efter investeringsbeslutet för den 300-megawatts elektrolysanläggningen i Lingen har vi nu säkrat en betydande kund i TotalEnergies. Detta visar att vätgas fungerar med rätt incitament för kunderna, säger en representant från RWE.

TotalEnergies planerar att använda den gröna vätgasen, som uppfyller EU:s definition av förnybart bränsle av icke-biologiskt ursprung (RFNBO), vid sin raffinaderianläggning i Leuna i delstaten Sachsen-Anhalt. Anläggningen ligger nästan 40 mil från RWE:s produktionsanläggning i Niedersachsen. De två platserna kommer dock att kopplas samman via det tyska vätgaskärnnätet, som planeras att byggas ut successivt mellan 2025 och 2032 och då täcka mer än 9 000 kilometer.

Säker leverans genom lagring

Den gröna vätgasen kommer även att levereras från RWE:s lagringsanläggning i Gronau-Epe, som ska tas i drift 2027. Syftet är att säkerställa en stabil leverans av vätgas som uppfyller EU:s krav på att RFNBO-bränslen måste produceras med förnybar el under samma en-timmesperiod.

Leuna-raffinaderiet kommer även att försörjas av en 30-megawatts elektrolysanläggning i Bad Lauchstädt, som beräknas börja leverera vätgas i slutet av året.

EU:s nya krav ska driva efterfrågan på grön vätgas

EU:s förnyade direktiv om förnybar energi, som blev lag i oktober 2023, innehåller krav på ökad användning av grön vätgas och dess derivat.

Enligt direktivet RED III ska sektorer som ammoniak- och kemikalieproduktion, oljeindustrin och ståltillverkning hämta minst 42 procent av sin vätgas från förnybara källor senast 2030. Andelen ska sedan öka till 60 procent år 2035.

Det finns även ett krav på att minst 1 procent av allt transportbränsle ska vara RFNBO-bränsle, såsom grön vätgas, ammoniak eller metanol, senast 2030.

Fler EU-direktiv påverkar vätgasanvändningen

Tre andra EU-direktiv som antogs förra året kommer också att få stor betydelse för grön vätgas:

AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), som blev lag i september 2023, kräver att alla 27 EU-länder säkerställer att offentligt tillgängliga vätgasstationer finns i varje "urban nod" samt var 20:e mil längs det planerade Trans-European Transport Network (TEN-T) senast 2030.

FuelEU, som trädde i kraft samtidigt, kräver att alla fartyg över 5 000 ton i EU:s vatten minskar sina utsläpp av växthusgaser med 2 procent från 2025. Kravet ökar till 6 procent 2030, 14,5 procent 2035, 31 procent 2040, 62 procent 2045 och slutligen 80 procent 2050.

ReFuelEU Aviation, som antogs i oktober 2023, kräver att minst 1,2 procent av allt flygbränsle som används vid EU-flygplatser 2030 ska bestå av syntetisk fotogen, tillverkat genom att kombinera grön vätgas med infångad koldioxid i Fischer-Tropsch-processen. Andelen ska öka till 2 procent 2032–2034 och 35 procent 2050.

TotalEnergies tidigare upphandling av grön vätgas

I september 2023 utlyste TotalEnergies en upphandling om 500 000 ton grön vätgas per år för sina europeiska raffinaderier från 2030. Det är dock oklart om avtalet med RWE är en direkt konsekvens av denna upphandling.

Varken RWE eller TotalEnergies har offentliggjort kontraktets värde.

Källor: RWE & TotalEnergies