Volvo Bussar tar ett stort kliv framåt i sin elektrifieringsstrategi genom att introducera nya elektriska dubbelledsbussar i tre latinamerikanska städer. Dessa bussar är de första att bygga på företagets nya elplattform BZR, som lanserades tidigare i år.
De nya dubbelledsbussarna, som är 28 meter långa, har en kapacitet att transportera upp till 250 passagerare. Deras införande är speciellt riktat mot städer som använder sig av Bus Rapid Transit (BRT)-system. BRT-systemen, kända för sina dedikerade körfält, syftar till att effektivisera kollektivtrafiken genom snabbare och mer regelbunden service jämfört med traditionell bussverksamhet.
Volvo Bussar betonar att dessa eldrivna dubbelledsbussar inte bara matchar ett tunnelbanesystems kapacitet utan även erbjuder en kostnadseffektiv lösning med minskade driftskostnader och noll utsläpp.
Tekniska specifikationer och laddningsmöjligheter
Varje buss är utrustad med två elmotorer som tillsammans levererar en effekt på 540 hästkrafter. Trots sin elektriska drivlina delar dessa dubbelledsbussar många komponenter med sina dieseldrivna motsvarigheter, såsom axlar, fjädring och chassiramen. De använder också Volvos I-Shift-teknik för den automatiserade växellådan. Bussarnas batterier kan fulladdas på mellan två till fyra timmar, och de är även anpassade för snabbladdning vid hållplatser, om infrastrukturen så tillåter.
Framtida planer och valideringstester
Valideringstesterna av dessa banbrytande bussar kommer initialt att genomföras i Curitiba, Brasilien, Bogotá, Colombia och Mexiko City. Detta steg är avgörande för att säkerställa att bussarna möter de praktiska och tekniska kraven innan de kommersialiseras.
Efter framgångsrika tester är planen att påbörja tillverkningen i Volvos fabrik i Curitiba, varifrån bussarna sedan kommer att exporteras till andra marknader där BRT-system är etablerade.
Källa: Volvo Bussar