Gernot Döllner, Audis nya VD, som har varit på posten i över 100 dagar, justerar nu företagets förväntningar på lönsamheten för elektriska bilar. Döllner säger i en intervju till tyska tidningen Handelsblatt, att det kommer att ta längre tid för Audi att nå samma lönsamhetsnivåer med elbilar som med bensin- och dieseldrivna modeller.
Tidigare förväntade sig Audi att uppnå dessa lönsamhetsmål vid mitten av detta årtionde. Nu förskjuts dock dessa förväntningar på grund av aktuella utmaningar, bland annat högre kostnader för batterier och råmaterial till elbilar.
Audi, som är en del av Volkswagen-koncernen, har haft utmaningar med teknisk utveckling vilket ledde till att Döllners företrädare Markus Duesmann avgick. Bolaget planerar att fasa ut utvecklingen av nya förbränningsmotorer år 2026 och sälja enbart elbilar från 2033.
Två år bakom schemat
Lanseringen av nya elbilsmodeller, som Q6 e-tron, ligger dock cirka två år bakom schemat på grund av interna planeringsmisstag. Audi siktar på att höja sin nuvarande lönsamhet på 9,1 procent till 14 procent på medellång sikt.
För att uppnå sina mål på kort sikt kommer Audi att vidta åtgärder, men Döllner utesluter ytterligare personalnedskärningar. Istället fokuserar företaget på att spara på materialkostnader, exempelvis genom att använda effektivare, men mindre batterier med samma räckvidd i framtida elbilsmodeller.
Trots kontroverser planerar Döllner att Audi ska gå in i Formel 1 år 2026, vilket stöds av beslut från Audi- och Volkswagen-styrelserna. "Planen står fast", säger Döllner.
Källor: Audi/ Handelsblatt