DB Schenker presenterar en helt elektrisk HCT-lastbil som är 33 meter och har en totalvikt på 68 ton. Inte nog med det, det kan vara den första i världen.
Lastbilen börjar köras mellan Vanda och Lempäälä, Finland nyligen. Kombinationen, som består av en helt elektrisk Volvo FH Electric-lastbil och två semitrailers, har en högsta tillåten totalvikt på 68 ton.
– Det är första gången jag hör talas om att ett HCT-fordon körs helt på el i reguljär trafik. Fantastiskt roligt att vi ligger så långt framme. DB Schenker Finland är kanske först i världen, säger Anna Hagberg, Head of Network and Linehaul, DB Schenker Sverige.
Vill utveckla hela logistikbranschen
Den helt elektriska HCT-lastbilen har inga utsläpp under drift. De utsläpp den orsakar kommer från själva byggnationen, infrastrukturen för laddning och produktion av den köpta elen.
– Vår helelektriska HCT-lastbil är en investering i framtiden och ett viktigt steg i övergången till utsläppsfria vägtransporter, lägger han till.
Lastbilen representerar en milstolpe för hållbara godstransporter, säger Harald Knaapinen, DB Schenkers chef för landtransporter i Finland.
Laddas med egen solkraft
Lastbilen laddas med energi från DB Schenkers egna solceller, som sitter på terminalerna i Viinikkala och Lempäälä. Under vinterhalvåret kan det vid behov köpas in el från vindkraft, som är praktiskt taget helt utsläppsfri.
Fakta: Volvo FH Electric
- 33 meter lång
- Maxvikt 68 ton
- 6 batterier på 540 kWh
- Kör i tre skift och laddas mellan skiften med hjälp av laddningsutrustning i Vanda och Lempäälä
- Laddning: 250 kW DC CCS2: 2h, 43 kW AC Type 2: 10