Beställningar av fartyg drivna av vätgas och dess derivat ökade med 30 procent under 2024, enligt en ny analys. Samtidigt mer än fördubblades beställningarna av fartyg med flytande naturgas, vilket tyder på fortsatt osäkerhet kring tillgängligheten och kostnaderna för grönare bränslen.
Den globala sjöfartsindustrin lade totalt 200 beställningar på fartyg som kan drivas med vätgas, ammoniak eller metanol under 2024. Det motsvarar en ökning med 30 procent jämfört med de 154 beställningar som gjordes året innan, enligt siffror från analysföretaget DNV.
Ökad efterfrågan på metanol- och ammoniakdrivna fartyg
Av de nya beställningarna var 166 fartyg anpassade för metanol, medan 27 kunde drivas med ammoniak och endast sju var avsedda för vätgasdrivna förbränningsmotorer. Trots den relativt låga siffran för vätgasfartyg visar trenden på ett ökat intresse för alternativa bränslen inom sjöfarten.
Stort uppsving för LNG-fartyg
Beställningarna av fartyg drivna av flytande naturgas (LNG) – exklusive LNG-transportfartyg – steg markant under 2024. Totalt registrerades 264 nya beställningar, en ökning med 104 procent jämfört med de 130 beställningar som gjordes året innan. Detta tyder på att många aktörer ser LNG som ett realistiskt alternativ i den pågående omställningen till grönare sjöfart.
Vätgasdrivna fartyg – en väg framåt
Vätgasdrivna fartyg är fortfarande en ovanlig syn, men tekniken utvecklas snabbt. Förbränningsmotorer och bränsleceller baserade på vätgas erbjuder potential för nästintill utsläppsfri sjöfart. Dock finns fortfarande utmaningar kring lagring och distribution av vätgas, vilket gör att metanol och ammoniak för närvarande är mer populära val.
Flera pilotprojekt pågår för att testa vätgasdrivna fartyg i praktiken, och framsteg inom bränslecellsutveckling kan på sikt göra vätgas till ett konkurrenskraftigt alternativ inom sjöfarten.
Källa: Hydrogen Insight