I juni presenterade Wibax miljardinvesteringen inom vattenkemi – en ny anläggning i Skelleftehamn som ska säkra Sveriges vattenrening och bidra med ett 50-tal arbetstillfällen.
Nu är det dags för koncernens nästa satsning: det nya bolaget Wibax Energy AB.
– Vi ska ha en 100 procent elektrifierad fordonsflotta till 2030. I kombination med det så ska vi bli egenförsörjande på el. Därför återupptar vi företagsnamnet Wibax Energy som funnits en gång i tiden, men nu i ett lite annat syfte, berättar Jonas Wiklund, vd Wibax koncernen.
Bolaget köper, säljer, producerar och distribuerar kemikalier till basindustrin runt om på den nordiska marknaden. Arbetet mot en mer hållbar transportkedja har pågått länge och elektrifierade tunga lastbilar och mobila laddstolpar är en viktig del i koncernens högt uppsatta hållbarhetsmål, berättar Jonas Wiklund. Det nya bolaget blir avgörande för nästa steg.
– Vår uppgift blir att producera och försörja koncernen med hållbar el, från en egen energikälla som dessutom ska vara ny. Vi ska bygga en egen laddinfrastruktur och tillföra effekt motsvarande det våra egna el-lastbilar förbrukar. Målet är också att på sikt kunna göra ytterligare affär av laddinfrastrukturen genom att sälja överkapaciteten, säger Jonas Wiklund.
Nu söker man efter rätt person för att starta upp, driva och ansvara över det nya bolaget i rollen som vd. Någon som har en viss insyn i elbranschen eller energisektorn, tror Jonas Wiklund. En entreprenöriell person som drivs av affärer och vill utveckla bolaget framåt.
Mycket är redan påbörjat, bolaget är startat och den första laddutrustningen är inköpt. Under hösten kommer uppbyggnaden att fortsätta och planen är att vara i full gång vid årsskiftet.
– Siktet är inställt på detta och vi tror det är fullt möjligt. Med den satsningen vi nyligen aviserade i Skelleftehamn så kommer vi dessutom att behöva ännu mer el, då blir det här bolagets uppgift än mer viktig, säger Jonas Wiklund.
Varför satsar ni på just ett nytt bolag?
– Det blir inte hållbart på riktigt förrän det är lönsamt. Det handlar om att göra en affär av även det här benet, först då kommer det att vara hållbart över tid och hållbart på riktigt, säger Jonas Wiklund och fortsätter:
– Det handlar inte bara om att förse våra egna lastbilar utan i förlängningen även om att sälja, tradea och se hur långt det här kan ta oss. Även att se till användningsområdet hur vi kan utnyttja batterikapaciteten då bilarna står stilla, många pratar om det idag men få vet hur man ska göra det. Det handlar om att göra det ekonomiskt hållbart samtidigt som vi kan hjälpa fler att ställa om.
Vad ser du själv mest fram emot med satsningen?
– Jag tycker genuint att det här är superspännande. Jag drivs av teknik på fordonssidan, jag gillar förändring och utmaningar. Jag gillar också tanken på att kunna utnyttja våra industrifastigheter till att producera el på de ställen där vi är. Vi har cisterner i terminaler som kan ha solceller på sig. Sen att kunna göra det lönsammare så att affären finns med hela tiden, det tycker jag är absolut mest spännande. Vi blir ett bolag som har potential att omsätta flertalet hundra miljoner och att få vara med på den resan är jättespännande, säger Jonas Wiklund.
Bolagets strategiska plan som sträcker sig fram till 2025 innefattar en kraftig tillväxt omsättningsmässigt och Jonas Wiklund berättar att dessa mål redan har uppnåtts.
– Nu handlar det istället om att bygga vidare från den nivån och fortsätta växa. Vårt nya mål för 2030 är minst 500 anställda, 500 miljoner i vinst och 500 miljoner i omsättning för egenproducerat. Det är tuffa mål, men vi vet att när vi sätter tuffa mål så når vi dem. Detta tillsammans med våra nya hållbarhetsmål gör att vi kommer bli starkare och än mer konkurrenskraftiga, säger Jonas Wiklund och fortsätter:
– Det har varit viktigt genom åren att hela tiden röra oss framåt och utvecklas. Gör man inte det så kommer någon annan att köra förbi. För oss är det en överlevnadsstrategi, berättar Jonas Wiklund.
Hur ser du på framtiden för bolaget?
– Vi har alla förutsättningar för att nå målen och göra det här riktigt bra. Jag har den starkaste tron på framtiden och tycker att den ser ljus ut, avslutar Jonas Wiklund.