Att allt fler svenskar väljer att skaffa elbilar är ett faktum. Men trots att så är fallet är det många som faller för seglivade myter om elbilar. De vanligaste av de myterna tänker vi dock slå hål på nu.
Myt 1: Elbilar är inte miljövänliga
Det stämmer inte. Elbilar bidrar till ett visst klimatavtryck när de tillverkas, främst då batteriet är energi- och resurskrävande att tillverka. Men när du väl kör elbilen är den mer miljövänlig än fossildrivna bilar efter bara några år sett till energiåterbetalningstiden.
Det är dessutom extra miljövänligt att köra elbilar i Sverige då vi har en särskilt grön energimix med mycket förnybar energi från exempelvis vind- och vattenkraft. Värt att veta är också att det går att ladda bilen med solenergi, som många väljer att mikroproducera i Sverige.
Myt 2: Det är krångligt att ladda elbilar
Detta är en myt som inte heller stämmer. Att ladda sin elbil är lika enkelt som att ladda sin telefon när man väl står framför en publik laddstation eller en laddbox i hemmet.
Det finns idag många laddstationer med snabbladdare som laddar din elbil på omkring 30 minuter. Du kan även välja att köpa en laddbox till hemmet som du idag får ett grönt avdrag för som medför att totalkostnaden blir lägre för laddbox-installationen.
Dagens moderna laddboxar kan du till och med ställa in så de laddar din bil när elen är som billigast, vilket oftast är på natten. Den funktionen kallas för lastbalansering.
Myt 3: Elbilar har en för kort räckvidd
Elbilar hade för några år sedan en lite kortare räckvidd, men idag räcker den körsträcka man får till det mesta. En körsträcka innan laddning krävs på mellan 40 och 50 mil är vanlig idag, och det bör räcka för nästan alla.
Dessutom går det nuförtiden snabbare att ladda sin bil på publika laddstationer så man slipper vänta i onödan när man kör långa sträckor.
Myt 4: Elbilar fungerar inte i det nordiska klimatet
Sanningen är att det nordiska klimatet är riktigt bra för elbilar. Här är det inga extrema temperaturer vilket elbilsbatterierna gillar. I exempelvis Sydeuropa, Afrika och Mellanöstern är det betydligt varmare och deras extrema sommarhetta leder ofta till att elbilsbatterierna degraderas snabbare än i Sverige.
Myt 5: Det finns inga stora elbilar
Det stämmer att majoriteten av alla elbilar som säljs i Sverige är ganska små, men det finns faktiskt större elbilar att välja på. Volkswagen ID.4 är ett exempel på en stor elbil, och Polestar 3 är också en rymlig elbil för att nämna ett till exempel.
Värt att lägga till är också att elbilar är billiga att köra trots högt elpris, vilket bör tyda på att fler väljer att skaffa elbilar i framtiden.
Myt 6: Elbilar är inte lika säkra som fossilbilar
Elbilar är minst lika säkra som bilar som drivs av bensin eller diesel. Om din elbil känner av att en kollision inträffat stänger den av all elektronik, och det ganska tunga elbilsbatteriet är säkert och strategiskt placerat.