Om sjöfartsnäringen ska leva upp till Parisavtalet, minst fem procent av bränslet som används 2030, måste vara CO2-neutralt eller med andra ord helt grönt, enligt en analys från Getting To Zero.
Minst fem procent av bränslet som sjöfarten ska segla 2030 måste vara CO2-neutralt om sjöfartsnäringen ska leva upp till sina mål i förhållande till Parisavtalet.
Detta framgår av en analys från den Köpenhamnbaserade Getting To Zero-koalitionen, som stöds av ett antal sjöfartsaktörer, som har som mål att år 2030 sjösätta ett oceangående fartyg på vattnet som seglar på gröna bränslen.
Ammoniak som fartygsbränsle
Tankfartygsföretaget Exmar har i princip fått ett godkännande från Lloyd's Register för ett nytt gasfartyg som seglar på ammoniak.
Belgiska Exmar flyttar ett steg närmare ett ammoniakdrivet gasfartyg.
Företaget har nu i princip fått godkännande från klassificeringsbyrån Lloyd's Register för ett 40 000 kubikmeter tankfartyg som ska segla på gas och använda ammoniak som bränsle.