Echandia Marine får order på batterisystem för 6 holländska el- och hybridfärjor

Foto: Echandia

Svenska Echandia har skrivit kontrakt med holländska Damen Shipyards, ett av världens största varv, om att förse dem med batterisystem till sex färjor som ska trafikera Rotterdam och närliggande städer

I ett första steg har sex hybridfärjor beställts. Själva båtkonstruktionerna står holländska skeppsvarvet Damen för. Planen för de sex hybridfärjorna är att de senast 2030 är konverterade till enbart eldrift.

Beställaren av färjorna är holländska Aqualiner-Swets. Färjorna är byggda för att klara Aqualiner-Swets klimatmål med bättre energieffektivitet och ett skrov designat för mindre motstånd i vattnet.

Färjorna kommer att vara i drift hela tiden och därför laddas med jämna mellanrum. Valet föll på Echandias batterisystem E-LTO då det optimerar vikt och säkerhet samt även är ekonomiskt mest attraktivt. E-LTO kräver inga extra åtgärder som vattenkylning eller eldsläckningssystem. E-LTO-batterierna är endast luftkylda.

– Det här är ett jättespännande projekt. Vattenbussarna är konstruerade för att även ge passagerarna fina reseupplevelser. De är också extremt bränsleeffektiva på grund av den låga vikten och ett hybridsystem som kickar in vid förbrukningstoppar. De rena elfärjorna är av en liknande typ som började tas i bruk av kollektivtrafiken i Köpenhamn under 2020, säger Echandias vd Magnus Eriksson.