Volvo Lastvagnar lanserar program med eldrivna lastbilar i Europa under 2021

Foto: Volvo

Nästa år kommer åkerier i Europa att kunna beställa helelektriska versioner av Volvos tunga lastbilar. Det innebär att Volvo Lastvagnar från och med 2021 kommer att erbjuda ett komplett program med elektriska drivlinor på den europeiska marknaden. Volvo Lastvagnars massiva satsning på elektrifiering innebär ett avgörande steg på vägen mot fossilfria transporter, framhåller Volvo i ett pressmeddelande.

Volvo Lastvagnar genomför nu tester av eldrivna, tunga lastbilar av modellerna Volvo FH, Volvo FM och Volvo FMX som kommer att användas i Europa för regionala transporter och för anläggningstransporter i stadsmiljöer. Dessa lastbilar har tågvikter upp till 44 ton. Lastbilarna har, beroende på batterikonfiguration, räckvidder upp till 300 km.

Försäljningen inleds nästa år och volymproduktionen startar 2022. Det innebär att Volvo Lastvagnar i Europa från och med 2021 kommer att erbjuda ett komplett program av batteri-elektriska lastbilar för distribution, sophämtning, regionala transporter och anläggningstransporter i stadsmiljöer.

– Vi vill hjälpa våra kunder och transportköpare att nå sina ambitiösa hållbarhetsmål genom att vi snabbt ökar antalet eldrivna tunga lastbilar. Vi är fast beslutna att fortsätta driva på utvecklingen inom vår bransch i riktning mot en hållbar framtid, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.

 

Volvo Lastvagnar inledde tillverkningen av Volvo FL Electric och Volvo FE Electric under 2019. Dessa modeller är eldrivna lastbilar som är avsedda för stadsdistribution och sophämtning, främst på de europeiska marknaderna. Den 3 december 2020 inleds dessutom försäljningen av Volvo VNR Electric, en lastbil för regionala transporter, i Nordamerika.

 

Eldrivna fordon för krävande och tunga fjärrtransporter kommer att lanseras under det här decenniet, enligt Volvo som spår att dessa eldrivna fordon kommer att vara batteri-elektriska och bränslecells-elektriska lastbilar med längre räckvidder. Volvo Lastvagnar har målsättningen att börja sälja lastbilar som drivs med el från vätgasbränsleceller under decenniets andra del.